Przeładowany kamper - nadchodzą zmiany przepisów które zabiją branże karawaningową w Polsce?
Aktualności | | 16.03.2021
Coraz więcej na drogach kamperów co niewątpliwie świadczy o tym że branża karawaningowa w Polsce ma się dobrze. Czy przepisy drogowe za tą popularnością nadążają ? Okazuje się że próbują jednak przygotowywane zmiany odnośnie poruszania się po drogach przeładowanym kamperem nie ucieszą miłośników karawaningu.
Co teraz grozi za przeładowanego kampera, czyli niskie mandaty i niewielkie konsekwencje.
Obecne przepisy są bardzo łaskawe dla pojazdów do 3,5T w tym kamperów, które ważą za dużo. ITD odpowiedzialne za takie kontrole nie waży praktycznie w ogóle kamperów. Jednym z powodów są bardzo niskie mandaty od 20 do 500 zł w przypadku dokonania wykroczenia i dodatkowo takie złamanie przepisów nie wiąże się z punktami karnymi.
Przygotowywane zmiany w przepisach wszystko zmienią.
Jak wspomina w rozmowie z nami przedstawiciel ITD, zmiany w przepisach nie są skierowane do kamperów, a do busów (mały transport) do 3,5T. Jest jednak oczywiste, że obejmują automatycznie nas karawaningowców.
ITD od lat podkreślało że przeładowane samochody stwarzają poważne zagrożenie w ruchu drogowym, przez wydłużoną drogę hamowania, oraz niszczenie dróg lokalnych. Aby zakończyć ten proceder udało się doprowadzić do przygotowania przez Resort Infrastruktury projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodne z założeniami w przygotowanym projekcie nowelizacji sankcje za przeładowanie samochodu do 3,5T w tym kampera mają być czterokrotnie wyższe niż obecne. Wysokość kary ma wynikać ze skali naruszeń. Minimalny mandat wyniesie 2000 PLN maksymalny nawet 15.000 PLN w przypadku najpoważniejszych naruszeń.
Najcięższy wymiar kary będzie można uzyskać również w sytuacji kiedy odmówimy ważenia, co w tej chwili było „nagradzane” mandatem w wysokości 500 zł, ale pozwalało uniknąć konieczności przeładowania pojazdu do dopuszczalnej wagi.
Czy zmiany w przepisach odstraszą miłośników kamperów i zabiją rynek wynajmu ?
Z całą pewnością w sytuacji kiedy jadąc na wakacje samochodem, który na starcie już wazy więcej niż dopuszczają przepisy, a w konsekwencji narazi nas na wysoki mandat, zmusi do zastanowienia się czy ma to sens. Odpowiedzią mogą być pojazdy które można prowadzić z kategorią prawa jazdy C, ale takie uprawnienia nie są pospolite wśród większości kierujących kamperami.
Od lat wszyscy liczą na nowelizację przepisów zmieniający DMC „Pojazdów specjalnych kempingowych” do np. 5T czy 6T ale chyba na to się nie zanosi.













