Skąd wzięło się powiedzenie Szerokiej Drogi
Wasze relacje | | 15.03.2021
Prowadzenie pojazdu to połączenie wielu umiejętności, refleksu, doświadczenia i elastyczności. Nie stworzono jednak definicji “kierowcy idealnego”, ale bez wątpienia, osoba prowadząca samochód lub też kampera, powinna dbać o to, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie oraz dla innych. Popularną formą życzeń wypowiadaną kierowcom przy pożegnaniu jest hasło: “Szerokiej Drogi”.
Twórcą tego słynnego powiedzenia jest Sobiesław Zasada - ikona rajdów samochodowych, który właśnie w ten sposób pozdrowił widzów Telewizji Polskiej ponad sześć dekad temu.
Genezę powiedzenia “Szerokiej Drogi” przybliżył nam Janek Żdżarski, rzecznik prasowy Grupy Zasada, do której należy Warszawskie Centrum Caravaningu SZEROKIEJ DROGI.
Janek Żdżarski słusznie zauważył, że nie każdy wie, że to popularne powiedzenie zostało stworzone przez Sobiesława Zasadę – legendę motosportu, najbardziej utytułowanego polskiego kierowcę rajdowego – podczas telewizyjnego wywiadu w 1960 roku. W polszczyźnie funkcjonowały wcześniej niezbyt miłe życzenia wzięte z niemieckiego jak „gumowych drzew” czy „połam kark i nogi” (Hals und Beinbruch), dlatego postanowiłem stworzyć ich polski odpowiednik” – mówi Zasada.
“Szerokiej Drogi” to również tytuł kultowej książki autorstwa Zasady, na której wychowało się kilka pokoleń polskich kierowców. Pierwsze wydanie ukazało się w 1971 roku (pod tytułem „Szybkość Bezpieczna”) i do tej pory powstało aż siedem wznowień tej książki. Ostatnie, z 2019 roku nosi tytuł „Szerokiej Drogi”
Bardzo zaciekawił nas temat książki, czy może Pan nam przybliżyć, o czym pisze Zasada?
91-letni (!) mistrz kierownicy w ciągu swojej kariery przejechał łącznie ponad cztery miliony kilometrów (to tak jakby okrążyć Ziemię 100 razy). W swej książce uświadamia kierowcom, żeby nigdy nie polegali na swoim pierwszeństwie przejazdu, a stosowali zasadę ograniczonego zaufania, pamiętając o przysłowiu: „Tu leżą ci, którzy mieli pierwszeństwo przejazdu”. Udziela również ponadczasowych rad: żeby nie okazywać agresji, jeździć płynnie, elegancko i przede wszystkim przestrzegać przepisów ruchu drogowego. W książce znajduje się też wiele praktycznych rad dotyczących hamowania, poślizgów, czy nawet wyprzedzania i omijania przeszkód. Książka ta niewątpliwie powinna być obowiązkową lekturą każdego miłośnika caravaningu posiadającego kampera.
Podejmując się napisania książki o tak ważnej tematyce, słynny sportowiec niewątpliwie kierował się swoim imponującym doświadczeniem. Jakie są najważniejsze dokonania Sobiesława Zasady?
To najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy. Zasada był 3-krotnym rajdowym mistrzem Europy (1966, 1967, 1971) i 3-krotnym wicemistrzem. Zwyciężył w ponad 150 rajdach i aż 11 razy zdobywał tytuł rajdowego mistrza Polski. Zwycięstwa Sobiesława Zasady wywołały ogromną sensację wśród dziennikarzy w zachodnim światku rajdowym. Był jedynym zawodnikiem z krajów wschodnich, który został kierowcą fabrycznym marek: Steyr Puch, Porsche, BMW, Mercedes Benz. Walczył z najlepszymi kierowcami zespołów fabrycznych świata, gdyż ówczesny tytuł mistrza Europy równał się obecnemu tytułowi mistrza świata, a nazwę Mistrzostwa Europy na Mistrzostwa Świata zmieniono w 1978 roku.
Czy może Pan powiedzieć coś więcej na temat najnowszego przedsięwzięcia Grupy Zasada - zalonu z kamperami Szerokiej Drogi?
Nazwa nie wzięła się bez powodu. Otóż Mistrz był też prekursorem caravaningu w Polsce, pierwszym swoim kamperem zaczął przemierzać Europę już w latach 60.
Warszawskie Centrum Caravaningu SZEROKIEJ DROGI – tak brzmi pełne nazwa tego stylowego, wielkopowierzchniowego salonu – to jedyne tego typu miejsce w Polsce, gdzie kampery i przyczepy łączy się z aktywnym wypoczynkiem i sportami.
Warszawskie Centrum Caravaningu to nie jest po prostu miejsce, gdzie sprzedawane są samochody kempingowe i przyczepy. Kampery przedstawiane są tu jako środek do realizacji pasji.
Naszą ideę utożsamia dyrektor salonu Maciej Sinczak, wielokrotny mistrz Polski w windsurfingu i żeglarstwie.
Ale oczywiście nie ograniczamy się tylko do sportowców. Nasi pracownicy, pasjonaci caravaningu, każdemu doradzą odpowiedni pojazd w zależności od potrzeb. A jest z czego wybiera, bo sprzedajemy kampery wiodących europejskich marek: Adria, Buerstner, Sun Living i Hymer. W ofercie znajdują się też kampery premium polskiej produkcji Globe-Traveller, które zdobywają uznanie i nagrody na międzynarodowych targach.
A jeśli chodzi o dodatkowe akcesoria dedykowane osobom aktywnym to mamy polskie rowery hybrydowe „TrybEco”, sprzęt do uprawiania sportów wodnych: SUP-y JP Australia oraz osprzęt windsurfingowy UniFiber, a oferta stale będzie się powiększa.
Kilka dni temu nawiązaliśmy współpracę z Egoe Nest, producentem skrzynek kempingowych Nestbox, które można łatwo zainstalować do aut typu: van, SUV, czy nawet combi i zmienić swój pojazd w minikamper.
Przy salonie funkcjonuje bardzo bogato wyposażony sklep z artykułami caravaningowymi, w którym są setki produktów najlepszych marek: od klimatyzatorów, markiz i bagażników, przez kasety toaletowe, szafki i stoły, aż po papiery, wycieraczki i śrubki. Jesteśmy jedynym w Polsce salonem pokazowym znanej szwedzkiej marki Dometic.
Właściciele kamperów mają też do dyspozycji serwis, w którym wykwalifikowani, certyfikowani specjaliści wykonują przeglądy gwarancyjne i pogwarancyjne oraz naprawy.
Dodatkowo osoby, które przyjeżdżają do nas kamperem, mają do dyspozycji CamperSystem czyli możliwość uzupełnienia wody pitnej, zlania wody czarnej i szarej oraz podłączenia do prądu, gdyby chcieli skorzystać z jednego z dwóch miejsc postojowych maksymalnie na dwie doby.
Życzymy zatem “Szerokiej Drogi” i zapraszamy do salonu.
Dziękujemy za rozmowę.
Rozmawialiśmy z Jankiem Żdżarskim
Menedżerem ds. PR oraz Rzecznikiem Prasowym Grupy Zasada













