Tarpan N248 z zabudową Niewiadów - Kamper z czasów PRL
Motoryzacja | Polska | 22.03.2021
Seryjny Tarpan w wersji cywilnej miał być samochodem dla rolnictwa – prostym, wytrzymałym, ładownym i radzącym sobie w terenie. Jego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1971r. i doczekała się wielu odmian. Nas najbardziej zainteresowała ta w wersji karawaningowej czyli Tarpana N248 z zabudową Niewiadów.
Historia wersji kamperowej, rozpoczęła się prawdopodobnie na początku 1979 r. kiedy to Zakłady Sprzętu Domowego i Turystycznego w Niewiadowie zleciły produkcję przedłużonego podwozia w Tarpanie pod zabudowę kempingową na ramie w ilości 2 sztuki. Pojazdy powstały głównie po to aby pokazać je na targach w Poznaniu jako prototyp Polskiej myśli technicznej i koncepcję rozwoju motoryzacji w tym kierunku.
Fabryka Samochodów Rolniczych, która dostarczyła specjalnie przygotowane podwozia, dokonała barterowej wymiany - 2 podwozia za pięć przyczep Niewiadów N-126 które miały być wynajmowane dla pracowników zakładów preferujących ten rodzaj turystyki.
Kamper Niewiadów idealny dla 5 osób - Tarpana N248
Wnętrze kampera (prawie 50 lat temu) było bardzo komfortowe jak na swoje czasy. Z tyłu pojazdu znajdowała się składana kanapa dla trzech osób, a miejsca do spania dla dzieci znajdowały się nad kabiną kierowcy w alkowie. Nadwozie wyposażono w pięć otwieranych okien, wywietrznik dachowy, stałe wywietrzniki ścienne oraz składany stopień wejściowy.
W układzie dziennym po złożeniu tylnej kanapy i rozłożeniu stołu powstawała jadalnia. Obok drzwi wejściowych umieszczona została szafa na ubrania, a po drugiej stronie aneks kuchenny z kuchenką gazową, zlewozmywakiem i chłodziarką o pojemności 60 dm3. Konstruktorzy oczywiście przewidzieli miejsce na butlę gazową, zbiornik wody oraz pompę wody.
Może w obecnych czasach wyposażenie nie robi na nikim wrażenia i trudno się dziwić, ale w latach 70-tych ten kamper był niemalże tak luksusowym rozwiązaniem, jak obecnie pojazdy z najwyższej półki. Ponadto kiedy się zastanawiam nad wyposażeniem tego prawie 50 letniego pojazdu to oprócz telewizora i solarów niewiele się zmieniło przez te prawie 50 lat.
Wymiary zabudowy mieszkalnej Tarpana to 2480 mm długości i szerokość 1940 mm. Samochód wyposażono także w instalację elektryczną o napięciu 220 V wraz z rozwijanym przedłużaczem o długości 25 m. Opcjonalne wyposażenie tego kampera jakie mógł zamówić klient to m.in. nagrzewnica i przedsionek namiotowy.
Samochód napędzany był silnikiem typu 115 C o pojemności 1481 cm3 pochodzącym z Polskiego Fiata 125p. Długość całkowita pojazdu wynosiła 4950 mm, przy rozstawie osi 2700 mm. Producent określał masę własną na 1700 kg, a dopuszczalną masę całkowitą na 2100 kg.
Gdyby ktoś oczekiwał happy endu to niestety - przed wyprodukowaniem prototypu nikt nie zastanawiał się jaki jest popyt na takie pojazdy i czy wogóle jest szansa na wprowadzenie go do masowej produkcji - chodziło głównie o pokazanie innowacji.
W 1981 roku dochodzi do zmiany w kierownictwie Fabryki Samochodów Rolniczych, która nie podejmuje tematu produkcji masowej Tarpana w wersji kamperowej, a swoją energię kieruje na produkcję tarpana w wersji terenowej typu honker.
Â













